Monday, May 12, 2014

Bihun Singapore. Simple, cepat, dan SEDAP!

Selamat petang u ols! bila hujan petang-petang ni mmg cepat je rasa lapar kan? pagi tadi aku breakfast sebotol besar (800ml) air yogurt perisa strawberry dengan roti gardenia berinti sambal ikan bilis. Lunch cuma makan Twiggies coklat. sekarang ni pukul 4.12 petang dan aku da mula lapar balik, and of coz la mula terfikir; balik keje ni nak makan apa. Biasanya mmg mak aku akan masak nasik dan 2,3 jenis lauk tapi hari ni mak aku balik lambat, dia dah pesan "kalau nak makan, beli siap2 time balik keje tau". Beli? mak aku ni bajet anak dia malas masak la tu. Memang aku malas pun kadang2 mmg malas, tapi hari ni aku rasa rajin sikit. Tapi kan, dalam kerajinan aku nak masak tu, aku nak masak sesuatu yang cepat, senang, dan yang penting sedap! bila fikir benda yang simple dan sedap ni terus aku terfikirkan bihun singapore! dekat rumah mmg sentiasa ada stock bihun pun, bahan2 nak dimasukkan dalam bihun tu pon selalu ada je, so senang, balik ni tak perlu singgah kedai mana2, just balik rumah and bole terus masak!

Aku yakin rata2 orang mesti tau masak bihun singapore punya, tp aku tetap nak share dekat sini cara aku masak bihun singapore yang aku anggap sangat simple. Bahan2 yang digunakan pon sikit, mudah dapat, dan murah.

Bahan-bahan:

1 pack bihun Jasmine
1 ikat sayur sawi
1 batang lobak merah
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
6 biji cili api hijau
10 sachet black pepper mekdi 
Minyak dan garam

Mudah je kan bahan2nya? cuma ada 7 barang dan semuanya mudah didapati. bab black pepper mekdi tu, of coz korang boleh guna ape saja jenis serbuk black pepper, cuma aku ni mmg suka sangat dengan blck pepper mekdi. Aku da cari kat kedai 'texture' dan rasa yang sama dgn black pepper mekdi, tetapi gagal. maka setiap kali aku g makan kat mekdi, aku akan amik 2 genggam penuh sachet2 kecik tu dan bawak balik letak dalam 1 balang kecik. So apa2 masakan yang memerlukan black pepper, aku dah xde masalah hehe. Lagi satu cili api tu kalau boleh guna yang kale hijau supaya kale merah tidak kelihatan dlm bihun singapore tu. Bagi aku kalau bihun singapore, kalenya harus putih, variasi kale lain yang boleh ade dlm tu cuma hitam (black pepper), hijau dan oren (sayur) itu cita rasa aku la. kalau korang nak inovasikan, terpulang :)

inilah bahan2 nak buat bihun singapore (roti yg terselit kat belakang tu tak de kene mengena ye hehe)
Cara-cara:

i. Blende bawang besar, bawang putih, dan cili api hijau. Letak tepi.
ii. Rendam bihun. Letak tepi.
iii. Potong halus lobak dan sayur sawi termasuk batangnya. Letak tepi.

1. Masukkan 4 sudu besar minyak masak dan tumis bahan2 yang telah diblende tadi.

2. Kalau nak cepat bukak je api besar, tapi korang jangan tinggal pegi tengok tv pulak. Agak2 dah naik bau tu, masukkan lobak dan batang sayur sawi.

3. Masukkan garam secukup rasa dan black pepper.

4. Bila lobak dan batang sawi tadi dah agak masak, masukkan bihun. Make sure bihun tu dah betul2 lembut. Kalau tak lembut korang kene tunggu lama pulak nak lembutkannya dalam kuali. Cara paling cepat nak lembutkan bihun tu guna air panas. Tapi bila dah guna air panas ni kena hati2, jangan sampai terlebih lembut pulak. Agak2 sendiri la ye.

5. Masukkan daun sawi. Kacau rata. Siap dimakan.

tadaaaa, kurang 30 minit dah siap!
Inilah resepi simple aku. kalau korang nak masukkan ayam ke udang, boleh masukkan dalam step kedua tau. macam aku ni sebolehnya nak cepat dan simple. so bila dah siap bihun tu, aku just goreng telo mata untuk tambahan, itu pun ikut mood, kalau tak rasa macam nak makan telo, aku akan makan bihun tu begitu saja. Itulah selera simple aku, yang penting tak pedas sangat. So guys, selamat mencuba!




No comments:

Post a Comment