Saturday, January 10, 2015

Cucur Sengkuang!

Assalamualaikum :)

Hola! Selamat hari sabtu hehe

Pagi2 ni bangun je, aku rs teringin sgt nak makan cucur sengkuang... kalau ingat balik sejarah cucur sengkuang ni kan...dari kecik mak aku suka buat cucur bawang, tp ade 1 hari tu, bawang besar habis, dan kebetulan ade sengkuang kat rumah. aku terfikir, cucur bawang sedap sebab "manis bawang besar". so kalau gantikan manis bawang besar dengan manis sengkuang mesti boleh kan...start dari hari tu sampai lah sekarang, aku dah terjatuh cinta ngn cucur sengkuang, sebab sedap la pulakkk

So, ya, lets jom, take a look at cara2 nak buat cucur nih :)

Bahan-bahan:
Sengkuang 1 mangkuk (parut)
Tepung gandum 4 cawan
Telur 2 biji
Garam secukup rasa
Air panas +- 1 cawan


Cara-cara:
1. Letakkan tepung, garam, telur, sengkuang dalam 1 bekas dan gaul rata
2. Tambah air panas sikit demi sedikit, kacau rata. Misi kita adalah untuk mendapatkan adunan yg sebati dan tidak terlalu pekat atau cair. sedang2 elok je
3. Goreng 

campo je sume bahan

gaul rata, masukkan air sikit2, jgn tuang sume, sbb? SBB mak aku aja mcm tu haha

bile korang try cedok dan tuang balik dalam bekas tu, adunan tidak terlalu pekat or cair hokehhh

goreng timeeee
Korang nk makan macam tu je pon boleh, nak cicah ngn sos pon boleh. tp kalau rajin sikit, boleh la try buat sos mcm aku nih. senang je ;)

Bahan-bahan untuk sos:
Cili merah 3 bijik blende
Sos cili 2 sudu besar
Sos tomato 1 sudu kecik
Gula 1/2 sudu kecik
Garam 1/2 sudu kecik
Air 1/2 cawan

Cara nak buat sos:
Campur semua bahan dan masak selama 2 minit

campo je sume k

DONE!
Selamat mencuba kepada yg suka makan cucur tp xpernah makan cucur sengkuang. Gerenti korang suka :)


Babaiiiiii :))






No comments:

Post a Comment